Škola

27. března 2010 v 13:10 | Admin |  Mikrovlny názorů ► Prostě uvažuji
Můj první pokus o článek na téma týdne, což je protentokrát škola.


Škola je pro spoustu lidí pouze otravná povinnost a nic víc. Jsou naštvaní na to, že tam musí chodit, prohlašují, že je to zbytečné, a že by se místo toho dalo dělat spoustu zajímavějších věcí. Já konkrétně taky školu jako celek zrovna nemiluji, ale beru ji jako nutnost. Je to věc, která je pro náš život potřebná a bez které by to prostě nešlo - kde bychom byli, kdybychom neuměli číst, psát a počítat? Kdybych třeba já nikdy neuměl tyto tři věci, nemohl bych tenhle blog vůbec mít, protože bych těm písmenkům (nebo písmenkám? (mimochodem - správné skoloňování se taky učí ve škole )) nerozuměl. A co se týče toho počítání - mám tady přece počítadlo návštěvnosti. A kdybych neuměl počítat, nebo alespoň čísla, těžko bych věděl, kolik lidí sem chodí (myslím, že i to je pro některé blogy docela důležité).

Kdysi jsem měl na školu i takový názor, že se kromě těch základních věcí, které potřebuje vědět a znát každý, učíme i spoustu těch, které můžou být sice zajímavé, ale celkem neužitečné. Když nepočítám různé vědomostní soutěže, k čemu například budeme v budoucnosti potřebovat najít na mapě světa přesnou pozici Vancouveru? Nestačilo by vědět, že je v Kanadě? K čemu budeme potřebovat znát způsoby, kterými se připravuje kyselina sírová? K čemu budeme potřebovat vědět to, že Jan Lucemburský zahynul v roce 1346 v bitvě u Kresčaku?

Ale přemýšlel jsem o tom a zjistil jsem, že všechny tyto zdánlivě neužitečné informace můžou být dobré. Podrobnosti se totiž začínáme učit až na druhém stupni, když už umíme základy - a právě to je čas, kdy se většinou rozhodujeme, jaké bychom chtěli mít v budoucnosti zaměstnání nebo povolání. A podle toho, co se učíme ve škole, si děláme na jednotlivé obory svůj vlastní názor a může nám to pomoci rozhodnout se: Informace o přesné poloze měst na mapě se bude hodit například budoucím cestovatelům nebo zeměpiscům. Způsoby přípravy kyselin budou užitečné chemikům, třeba pro nové vědecké výzkumy. Letopočty a významné události ocení lidé zajímající se o historii - budoucí historikové. A komu se líbí všechno, ten může být třeba jednou učitel.

Nabývání dalších a dalších vědomostí ve vašem budoucím oboru je rozhodně důležité. A pokud vás třeba nebaví občanská výchova, nikdo vás přece nenutí být právníkem - alespoň si na to vytvoříte svůj názor a to ten, že vás to nebaví a chcete dělat něco jiného. Koneckonců, až dokončíte druhý stupeň, můžete jít na specializovanou střední školu, na které se učí opravdu to, o co se zajímáte a co budete v budoucnosti potřebovat.

Tak snad jsem se moc nerozepsal a dočetli jste to až do konce :-).

Šifra 5
 


Komentáře

1 Zmražená Opice Zmražená Opice | Web | 27. března 2010 v 19:22 | Reagovat

A co když mě nezajímá nic, co se učí ve škole? Pak mi asi zbývá jedině ten gympl, na kterým sem...
No, myslím, že spoustu věcí bychom nemuseli vědět... Stačil by ten druhý stupeň ZŠ, tam člověk všechno tak nějak zjistí. Teď sjem v prváku a bereme spoustu věcí, který už jsme brali, ale víc dopodrobna, což mi přijde zbytečné. Proč to brát znova a tvrdnout kvůli tomu až do čtvrt na tři ve škole?
Zatím mi připadá, že tady, na "velkým gymplu" (to je prvák až čtvrťák, malej gympl je prima až kvarta) nám akorát ukazují, co určitě nemáme studovat, protože je to moc složité :)

2 Li-Po Li-Po | Web | 28. března 2010 v 11:25 | Reagovat

[1]: V případě, že se nemůžeš rozhodnout, je asi opravdu nejlepší gympl. :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama